Detox

Vi utsätts dagligen för gifter och kemikalier. De finns överallt,  i våra hudvårdsprodukter, tvålar och tvättmedel, städprodukter, vi använder plaster och vi utsätts för avgaser med mera.

Vår mat har tillsatser som e-medel, citronsyra, emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel med mera. Ja överallt finns ämnen som belastar våra kroppar och gör oss sjuka. Via blodet förs kemikalierna runt i din kropp och lagras ibland där de inte hör hemma.

Många kemikalier är hormonstörande, cancerframkallande eller starkt allergiframkallande och de belastar våra organ! Våra kroppar får jobba hårt för att göra sig av med dem. En del blir vi av med men långt ifrån allt.

Vi kan hjälpa och stödja kroppen att göra sig av med dem.

Typiska tecken på att det är dags för en detox

  • man har matsmältningsproblem som halsbränna, gaser, magont eller svullen buk
  • huden är väldigt torr, plufsig eller svullen
  • huvudet känns segt som kola.
  • man ofta är trött och seg,
  • man har koncentrationsproblem, känner sig trög eller är glömsk
  • man svettas lätt och ymnigt
  • man har huvudvärk

En Detox stärker det friska!

I alla tider har vi människor fastat och rensat regelbundet, ett sätt för kroppen att återhämta sig och avgiftas. Att detoxa innebär att man stimulerar kroppens avgiftnings- och utrensningsorgan med örter och andra medel som stärker, rensar, eliminerar och hjälper till att bygga nytt.

Balans

Hälsa handlar om en kropp som är i balans. Om kroppen är i obalans så ger den olika symtom eller sjukdomar. Därför är det viktigt att hjälpa kroppen att komma i balans. Det gör du genom att bry dig om kroppens inre och yttre miljö. Genom att tänka på vad du äter, vad du smörjer på din hud och genom att motionera.

Kostens betydelse är enormt stor och den mat vi äter kan både göra oss sjuka eller hålla oss friska. Därför är en detox då och då ett bra sätt att starta om och komma på rätt köl. En detox innebär att man äter en kost baserad på frukt, bär och råa grönsaker. Frukten detoxar extra mycket och hjälper till att basa och balansera våra kroppar.

Detox

Att utsätta kroppen för en detox kräver lite planering och du bör även se till ditt mående. Ju sämre du mår desto lugnare behöver du gå på programmet. Kika gärna i blogginlägget nedan om ungefär i vilken nivå du ligger i. Ju högre siffra desto mer lugnt bör du ta det.

De första två veckorna (vissa individer kan behöva ett par veckor till) bör du trappa ut:

  • Socker
  • Koffein samt annan stimulant föda
  • Stärkelserik föda
  • Proteinrik föda
  • Mejeri
  • Fett

När du trappar ut ovanstående bör du tillsätta mer frukt för att behålla energin. Ät den frukt du vet om dig tåla och ät alltid frukt för sig/mellan måltider. Inta gärna även stjälkselleri – naturligt salt.

Vecka 1.
Börja med 80% grönt och 20% frukt, går även bra att göra smoothies. Om du mår hyfsat ok efter några dagar kan du öka på frukten och minska grönt till ca 50/50
Vecka 2.
Inta 50/50 i någon vecka innan du ökar på med mer frukt.
Vecka 3.
Öka på frukten till ca 80% och minska på grönt.
Vecka 4.
Inta endast frukt, bär och ät precis hur mycket du vill. Börja gärna morgonen med Vattenmelon. Vattenmelon ska alltid ätas för sig, inte ihop med andra frukter. Här kan du även testa att börja
lägga in lite juicing.

Hur länge bör man gå på en detox?

Det beror på hur du mår och vad din kropp visar dig. Så länge du har kvar besvär i någon form bör du fortsätta med frukten/juicingen tills du mår bättre. Ju mer juicing desto mer detoxar kroppen.
Utrensningssymtom, se länk nedan:

Bästa frukterna som renar mest:

Vattenmelon, Blå vindruvor, Grapefrukt, Citron, Ananas, Lime, Jordgubbar. Vattenmelon smoothie – Ta med kärnorna när du mixar. Om du vill pusha kroppen ytterligare kan du tex göra det med Vattenmelon-fasta i några dagar till någon vecka, likaså med vindruve-fasta.

Viktminskning:

Viktminskning sker ofta när man kör en detox och det är kroppen som nu gör sig av med alla döda och dåliga celler för att sedan återuppbygga kroppen. Man bör inte här bli orolig utan äter du
mycket frukt så ofta som möjligt är det ingen fara att du går ner. Det stabiliseras sen när kroppen renat sig klart och du försiktigt kan börja återinföra mer vanlig föda igen.

Är det något man tänka på innan/under detoxen?

Kontrollera om dina njurar filtrerar som de ska.

Konsultera alltid läkare om du inte är fullt frisk då du ska göra vår Detox.

Hur testar man om njurarna filtrerar?

Ät eller drick inget fyra timmar innan du går och lägger dig. På morgonen när du vaknar så kissar du i en burk eller flaska (minst 12 timmars fasta). Har du sediment i urinen så filtrerar du lymfa. Är urinen klar så filtrerar du inte. Blir du öm i njurar, ryggen under detoxen så rekommenderas att du stöttar dem. Man kan göra till exempel göra persiljeavkok eller stötta med någon njurört så som Kardborrerot, Nässla, Snärjmåra eller Persiljetinktur.

Är det något mer man kan göra för att hjälpa kroppen rensa ut gifterna?

Yoga, djupandning, torrborstning, massage, lymfmassage (viktigt att se till att njurarna filtrerar här), promenader eller lättare träning, bastu.

Hur lång tid kan man beräkna innan man känner sig frisk?

Det beror helt på ditt immunförsvar, dina symtom, hur länge du haft dina besvär, hur belastade organen är, ev trötta binjurar/körtlar samt hur stagnerad lymfa du har. Har du gått på programmet under en period går det generellt fortare, men är olika för olika individer. Vår Detox är en generell rekommendation. Alla är vi olika och behöver olika behandlingar. Vissa kan behöva gå på programmet ett tag innan man gör detoxen, andra kan klara gå på direkt. Var inte för snabb att avsluta din detox då du kan få tillbaka en massa symtom som tidigare försvunnit (se länk med utrensningssymtom). Det är helt normalt, och det är bara ytterligare ett tecken på att din kropp nu rensar ut gifter. Håll ut och fortsätt tills du känner att du mår bra.

Avbryta detoxen och gå över till vanlig kost

OBS! Viktigt är att inte bara sluta med detoxen och gå på sin vanliga mat igen. Det är superviktigt att sakta introducera maten sakta igen! Har du bara gått på frukt så återinför du sallad och grönsaker först. Ta det sakta så magen och kroppen hinner vänja sig. Lyssna på kroppen! Svullnar du upp och blir gasig, eller får du diarré eller blir förstoppad. Då får du backa bandet igen och prova med något annat livsmedel som din kropp klarar. Var snäll mot din kropp och gör som den säger =)